Billedresultat for a court of wings and ruin kingTitel: A Court of Wings and Ruin

Udgivelse: 2. maj 2017 af Bloomsbury

Forfatter: Sarah J. Maas

Genre: High Fantasy

Serie: A Court of Thorns and Roses #3

Looming war threatens all Feyre holds dear in the third volume of the #1 New York Times bestselling A Court of Thorns and Roses series.

Feyre has returned to the Spring Court, determined to gather information on Tamlin’s manoeuvrings and the invading king threatening to bring Prythian to its knees. But to do so she must play a deadly game of deceit – and one slip may spell doom not only for Feyre, but for her world as well.

As war bears down upon them all, Feyre must decide who to trust amongst the dazzling and lethal High Lords – and hunt for allies in unexpected places.

In this thrilling third book in the #1 New York Times bestselling series from Sarah J. Maas, the earth will be painted red as mighty armies grapple for power over the one thing that could destroy them all.

Okay, ord kan næsten ikke beskrive hvor fantastisk denne bog var. Jeg tør faktisk godt at sige, at A Court of Wings and Ruin er den bedste bog, jeg har læst i 2017!! Jeg havde en del problemer med at komme igang med den, og det tog mig lang tid at læse de første 200-250 sider. Jeg ved ikke hvorfor, for jeg nød virkelig bogen fra begyndelsen. Jeg havde en masse at se til, da jeg begyndte på bogen i maj, og har i mellemtiden rejst to gange, den ene gang i en hel måned, samt været på festival og hjælpe til på familiehøjskole. Det har betydet, at jeg har afbrudt min læsning af den hele tiden.

Men, i august fik jeg endelig fortsat bogen, og så slugte jeg den råt! Jeg endte med at læse de sidste 250 sider på en enkelt aften, fordi den var SÅ god.

Godt, fra begyndelsen. jeg ELSKEDE A Court of Wings and Ruin, som var den første bog, jeg læste af Sarah J. Maas. Jeg husker virkelig følelsen af at sidde med bogen og inderligt håbe, at den havde været 1000 sider længere. Jeg havde simpelthen ikke lyst til at den skulle slutte. Så kom bog nummer to i trilogien, A Court of Mist and Fury. Alt blev endnu bedre! Det er i ACOMAF, at vi for alvor stifter bekendtskab med Rhysand, og jeg ved, at han lever i en hver piges drømme. Alt bliver vildere, mere dramatisk, langt mere seriøst og en del mere lidenskabeligt i ACOMAF. Og så sluttede den i en kæmpe cliff-hanger, der næsten gjorde det ulideligt at vente på A Court of Wings and Ruin! Og så til denne bog. Jeg. elskede. den. virkelig.

For det første er karaktererne så gennemarbejdede. Både Feyre, Rhysand, Azriel, Cassian, Mor og Amren har kæmpe personligheder, som man rent faktisk får lov til at kende. Dertil kommer Tamlin, som faktisk spiller en stor rolle i tredje bog. Desuden har vi i ACOWAR fået lov til at lære Feyres søstre, Nesta og Elain at kende, og de blev så tilføjet til gruppen af helt fantastiske karakterer. Hvis man har læst mine tidligere boganmeldelser, så ved man også, at jeg bygger en kæmpe del af min anmeldelse på karaktererne. En bog får typisk en lavere bedømmelse, hvis jeg ikke føler forbindelse til karaktererne. Det formår Sarah J. Maas at få mig til i alle hendes bøger, denne serie, såvel som Throne of Glass, serien. Du kan læse om den serie i min anmeldelse af Empire of Storms her. Og hvis der er noget hun kan, så er det altså at skrive de lækreste mandlige karakterer.

“I see all of you, Rhys. And there is not one part that I do not love with everything I am.”  – Feyre

Desuden er historien bare magisk. Den dynamiske gruppe bliver nødt til at stoppe kongen af Hybern, og det er egentlig det, bogen centreres om. Men, bogen handler også om Feyre og Rhysands forhold. Om Nesta og Elain, der kæmper med hver deres ting i deres nyfundne tilværelse som fae. Om Amren, som holder på en mørk fortid. Om Mor, der går rundt med en hemmelighed, der afslører alt om hende. Om Azriels ulykkelige kærlighed. Om Cassians styrke og personlighed. Om Tamlin, der viser nye sider af sig selv. Og om hele det univers de lever i. Der er så mange aspekter, men Maas formår virkelig at få det til at hænge sammen, så det aldrig føles forvirrende for læseren.

Jeg vil ikke rigtig komme ind på, hvad der sker i bogen, i dybden. Der er ikke noget værre end at blive spoilet, det kan virkelig fjerne al glæde ved at læse en bog. OG JEG NÆGTER AT FJERNE GLÆDEN VED DENNE BOG! Derfor vil jeg hellere sige noget om helheden. Helheden af bogen og af serien.

Serien er en af mine favoritserier. Ja, på højde med Harry Potter, og det siger lidt. Den første bog er en fortolkning af Skønheden og Udyret, hvilket man sagtens kan fornemme. Men, den er gjort mere barsk, mere magisk og langt mere spændende. Denne fortolkning af de klassiske eventyr går ikke videre gennem de to andre bøger, og det er jeg glad for. For bogen har sin helt egen, unikke historie, som jeg er vild med.

“The great joy and honour of my life has been to know you. To call you my family. And I am grateful – more than I can possibly say – that I was given this time with you all”

Mest af alt ved disse bøger, elsker jeg karaktererne. Det har jeg vidst givet udtryk for. Men, jeg elsker dem altså også virkelig højt. De er så detaljerede og alle og en med store personligheder. Det er fantastisk, hvordan man kommer helt under huden på en karakter som Rhysand. I ACOTAR bliver han præsenteret som en person, der har hjertet det forkerte sted. Man fornemmer hurtigt, at der er noget ved ham, som er svært at sætte en finger på, men grundlæggende er han er “ond” karakter. Det ændrer sig gennem ACOMAF, hvor man virkelig får øjnene op for ham og hans personlighed. I ACOWAR kommer vi helt ind til kernen. Hans ømme punkter og man er ikke længere i tvivl om, at hjertet sidder på det helt rette sted.

Jeg vil anbefale denne serie til ALLE. Læs den for pokker, for den er så god. Alle bøgerne har været i min top ti af bøger, i de respektive år, de blev udgivet. Og jeg lyver ikke, når jeg siger, at ACOWAR har fået førstepladsen i min top ti i 2017.  Den første bog er udkommet på dansk, og den næste er på vej. Så selv for læseren, der ikke læser på engelsk, er den mulig at læse! Jeg mener, skal læses. Det er én af de bedste bøger, jeg nogensinde har læst, og den fortjener langt mere end fem stjerner. Men det får den, fem ud af fem mulige stjerner. LÆS DEN.

★★★★★