ANMELDELSE: “Afstanden mellem dig og mig” af Caroline Ørsum

53242767. sy475 Titel: Afstanden mellem dig og mig

Udgivelse: 22. maj 2020 af Forlaget Gyldendal

Forfatter: Caroline Ørsum

Genre: YA

Min bedømmelse: ★★☆☆☆

Vedkommende, rørende roman om kærlighed against all odds: En aften i byen møder Laura Mille, og de kysser hinanden. Da de mødes igen, er det på gymnasiet som lærer og elev.

Mille kysser Laura. Og Laura bliver forelsket. Alt ville måske være skønt, hvis det ikke lige var for den detalje, at det er ret idiotisk at blive forelsket i sin lærer. Laura er godt klar over det, hun ved bare ikke, hvor hun skal gøre af alle sine følelser. Selv om vennerne, Valde og Olivia, normalt plejer at være der for hende, forstår de ligesom ikke helt, hvad det er, hun går igennem. Og Lauras mor er flyttet til Island med sin kæreste og sender hele tiden billeder af vulkaner og får.

Jeg blev fanget af det ret så finde cover, som Alette Bertelsen har lavet. Og jeg bliver altså ekstremt fanget af forsider, det er sket et hav af gange. I har sikkert hørt det: døm ikke en bog på coveret. Det gjorde sig desværre gældende for mit vedkommende med Afstanden mellem dig og mig.

Bogen er bygget fint op med hverdagsagtigt sprog, rare sætninger og en simpel fortællerstil. Det kan jeg sådan set godt lide, for det afspejler det både meget simple i forholdet mellem Laura og Mille, som jo samtidig er vanvittigt kompliceret. Starten er fin, synes jeg, og jeg tror at rigtig mange vil kunne spejle sig i Lauras forvirrede følelser, uanset om man er til det ene eller andet køn. Fint udvikler forholdet sig mellem den unge Laura og den vikarierende gymnasielærer.

Lauras to bedste venner Valde og Olivia bliver kærester, hvilket gør det lidt svært at bo i Valdes kælder. Noget hun er nødt til, efter hendes mor og papfar er flyttet til Island. Måske man ikke kan genkende sig selv i lige nøjagtigt de to situationer, men jeg tror mange kan genkende følelsen af at være tredje jul eller lidt alene i et venskab, ligesom forholdet til forældrene er svært.

På den måde er jeg faktisk ret vild med bogens plot og de karakterer, Ørsum har valgt at zoome ind på. Og jeg er især glad for, at der er så få nøglekarakterer med, da det gør det en del lettere at overskue sådanne YA romaner. Jeg får en del vibes til Sally Rooneys bøger “Normale mennesker” og “Samtaler med venner”.

Men så stopper det desværre også for mig. For man kommer ikke mere under overfladen på nogen. Man får ikke en forklaring på, hvad der er mellem Laura og hendes mor og papfar. Der bliver ikke rigtig kommenteret på Valde og Olivias forhold, som uundgåeligt vil være frustrerende, når man er et trekløver. Og så lærer vi simpelthen ikke Mille og Laura godt nok at kende. Det er ærgerligt, når hele plottet faktisk er rigtig fint. Laura tilføjer ikke rigtig fortællingen noget, på trods af at hun er bogens hovedperson, og jeg ville faktisk hellere have brugt mere tid på de to venner.

Sproget, som jeg egentlig var tilfreds med til start, får også sine udfordringer. Den er tung og virker ikke naturlig i hverken dialog eller tankestrøm, og det gør det til en hakket fornøjelse at læse.

Bogen efterlader mig simpelthen med en flad fornemmelse, hvor jeg ikke har nogen følelser omkring nogen af karaktererne. Jeg mærker ikke til deres tanker eller følelser og forelsker mig ikke synderligt i hverken relationer eller personligheder. Da jeg lukker bogen er jeg ærgerlig over, at den slet ikke formår at leve op til de forventninger, som jeg faktisk havde, inden jeg åbnede den. Derfor ender jeg på to stjerner.

★★☆☆☆