Titel: Amy and Roger’s Epic Detour

Udgivelse: 4. maj 2010 af Simon & Schuster

Forfatter: Morgan Matson

Amy Curry is not looking forward to her summer. Her mother decided to move across the country and now it’s Amy’s responsibility to get their car from California to Connecticut. The only problem is, since her father died in a car accident, she isn’t ready to get behind the wheel. Enter Roger. An old family friend, he also has to make the cross-country trip – and has plenty of baggage of his own. The road home may be unfamiliar – especially with their friendship venturing into uncharted territory – but together, Amy and Roger will figure out how to map their way.

For det første ELSKER jeg Morgan Matson. Hun har skrevet nogle virkelig gode bøger, og de er simpelthen perfekte at ligge med på en liggestol i sydens bagende sol. Og det var faktisk præcis hvor jeg læste denne bog.

I hele juni måned kørte jeg med to venner igennem vest- og centraleuropa i en bil på et ægte roadtrip. Vi besøgte ni lande og så alverdens spændende kulturer, naturområder, byer og mennesker. Derfor var “Amy and Roger’s Epic Detour” perfekt til turen, da den lige nøjagtig handler om et roadtrip. Amys far er død, og hun og moderen flytter til Connecticut fra Californien. Men, istedet for dyre flybilletter, vælger moderen at Amy kan køre deres bil dertil. Der er bare ét problem. Amy kører ikke, efter hvad der skete med hendes far… Så, moderens venindes søn, Roger, bliver sendt med som chauffør, da han alligevel skal til Philadelphia, for at besøge sin far. Turen, som Amys mor har planlagt, er en smule kedelig, og der er ikke meget roadtrip følelse over den rute. De to unge vælger derfor at ændre ruten, og tage på en lille ‘detour’. Så længe det ikke tager længere tid at komme frem, end Amys mor havde planlagt.

Jeg er ret vild med, at bogen ikke omhandler kærlighed mellem de to hovedpersoner. Roger er under hele turen meget optaget af, at skulle finde sin ekskæreste. Under hele turen er Amy optaget af at komme frem. Imellem de to sker der noget ret specielt, og det er som om, de bare klikker.

“The best discoveries always happened to the people who weren’t looking for them.”

Amy er virkelig en kompleks karakter. Hun tør ikke køre, og men fornemmer fra start, at det har noget at gøre med hendes fars død. Indimellem kapitlerne med Amy og Roger, læser vi nemlig flashbacks fra tiden før faderens død. På den måde bliver det muligt at sammenligne Amy før dødsfaldet, og Amy efter. Hun bebrejder tydeligvis sig selv, men vi som læsere ved ikke hvorfor. Hun er hemmelighedsfuld, og har svært ved at tale om sine følelser.

Roger derimod virker mere ligetil og snakker bare. Det er først da vi kommer længere ind i bogens indhold, at vi opdager præcis hvor kompleks Roger faktisk også er. Hvordan han lever sit liv og tager nogle bestemte valg. Derfor passer de to karakterer også perfekt til hinanden, og det giver bogen fylde.

Det er nemlig virkelig vigtigt at de to hovedpersoner, specielt, harmonerer. At de opfylder hinanden huller og mangler, uanset om der er tale om venskab, kærlighed eller familieforhold. Det formår Morgan Matson til i høj grad, og selvom Amy og Roger ikke kender hinanden før roadtrippet, føles deres tur på intet tidspunkt akavet. Og det kan altså også være enormt akavet for læseren, hvis det er akavet mellem bogens karakterer. Det er ikke tilfældet her, og man fornemmer hurtigt, at Roger og Amy bliver venner.

Det var virkelig fantastisk at læse en roadtrip-bog, når man selv er på roadtrip. Faktisk er det altid fantastisk at læse om noget, du enten selv har oplevet, et sted du har været eller noget du holder af. Selvom “Amy and Roger’s Epic Detour” foregår i USA, og jeg kørte gennem Europa, så kunne jeg genkende rigtig mange af de overvejelser de sad med. De ting de brugte tid på i bilen, og hvordan de blev enige om, hvad næste sted var.

“It’s not about the destination. It’s getting there that’s the good part.”

Morgan Matsons bøger gør mig ALTID i godt humør. Selvom de altid indeholder nogle sørgelige elementer. Alligevel formår hun at skrive dem, så man kommer ovenpå igen. Hendes bøger slutter aldrig sørgerligt, eller efterlader dig med en træls fornemmelse. Istedet trækker hun på positivitet og vender ulykkeligheden til noget smukt. Her afviger denne bog dog lidt fra de andre. “Amy and Roger’s Epic Detour” var den første bog, Morgan Matson skrev.

Her opstår det sørgelige nemlig ikke som en overraskelse, eller til sidst. Faderens dødsfald kender vi til fra start, og det handler mest om at finde ud af, hvordan han er død, og hvorfor Amy bebrejder sig selv. Alt i alt elsker jeg bogen. Den fortjener i hvert fald fire stjerner!

★★★★☆