Relateret billedeTitel: Big Little Lies

Udgivelse: 31. juli 2014 af Penguin

Forfatter: Liane Moriarty

INFO FRA GOODREADS (Dansk udgave)

Er det mord? En tragisk hændelse? Eller bare forældre, der ikke kan opføre sig ordentligt. Sikkert er det i hvert fald, at nogen er død.

Store små løgne følger tre kvinder, som har hver sine udfordringer. Madeline er en stærk kvinde, sjov og skarp, lidenskabelig – og ikke den tilgivende type. Hendes ex-mand og hans nye yogi-kone er flyttet ind i Madelines elskede kvarter, og deres datter er startet i samme børnehave som Madelines yngste. Som om det ikke kunne være nok, lader det til, at hendes teenagedatter er begyndt at foretrække sin far fremfor Madeline.

Celeste er så smuk, at det får folk til at standse op og kigge efter sig. Hun har et krævende sæt tvillinger, som skal starte i børnehaveklasse, og Celeste og hendes mand er på næsten royal vis klar til at indtage skolen, men sådan en position får man ikke uden videre.

Den tredje kvinde, vi lærer at kende, er den enlige mor, Jane, som er så ung, at de andre tror, hun er barnepigen. Hun er tænksom, indadvendt og bærer på dybe hemmeligheder om sin søn. Da Madeline og Celeste tager Jane under deres vinger, har ingen af dem nogen ide om, hvor meget det vil ændre og påvirke deres liv. Store små løgne er et skarpt portræt af ex-mænd og deres nye koner, mødre og døtre, skolegårdsskandaler – og de små farlige løgne, vi fortæller os selv for at klare hverdagen.

Efter at have set 75th Golden Globes i januar i år, hvor serien “Big Little Lies” var nomineret i seks kategorier og tog fire med hjem, var jeg nødt til at se serien. Jeg slugte serien råt, og jeg var så fascineret af hele historien. Der gik naturligvis ikke lang tid fra, at jeg havde set serien færdig, til at jeg var nødt til at have mere. Ja, jeg havde lyst til at se hele serien igen (det har jeg sådan set stadig), men jeg kunne også godt tænke mig at læse historien. Da jeg tilfældigvis var hjemme og besøge min far og papmor, stod bogen i reolen og skinnede. Det er meget sjældent, at jeg låner bøger af andre – det plejer at være omvendt – men jeg kunne ikke få øjnene væk fra bogen. Så jeg lånte den med hjem, og gik straks igang.

Nu er der gået lidt over en måned, og jeg har haft sindssygt travlt, hvilket har gjort, at tiden ikke lige har været der til at læse (Det har jeg lige skrevet noget om, som du kan se her). Ikke desto mindre har jeg været helt opslugt af “Big Little Lies” hver gang, jeg har læst i den. Og nu blev jeg færdig, og hold nu op for en bog!

Jeg elskede bogen hele vejen igennem. Hvis du ligesom mig, har set serien, så kan du sagtens begive dig ud i at læse bogen alligevel, og stadig være underholdt og fastholdt. Bogen handler naturligvis stadig om Madeline, Jane og Celeste og deres familier. Om stakkels Ziggy, der bliver beskyldt for mobning, Abigail, der står i klemme mellem mor og far og Josh og Max, der ser op til verdens bedste far og mest forfærdelige ægtemand. Men, der er både hændelser og karakterer som optræder i bogen, men ikke i serien og omvend. Jeg vil ikke komme ind på hvilke, for jeg vil virkelig anbefale alle at læse bogen!

Selvom jeg havde set serien inden, var jeg stadig i stand til at skabe mine egne billeder af karaktererne. Alle undtagen Celeste. Jeg har aldrig været ret vild med Nicole Kidman, men hun blæste mig bagover i hendes portrættering af Celeste, og derfor blev hun også hos mig igennem bogen. Og når man taler om dem, så siger jeg det igen. Jeg ELSKER godt karakterarbejde, og der er ingen tvivl om, at Liane Moriarty har gjort et fænomenalt stykke arbejde i dette tilfælde. Jeg holder af alle karakterne i bogen, og man får faktisk fornemmelsen af at tænke “Åh, typisk Madeline” eller “Det var en rigtig Ed kommentar”. Det er fantastisk, når karakterne har så meget personlighed, at de næsten skriver sig selv. Denne kommentar tilhører uden tvivl Madeline:

“Champagne is never a mistake.”

Og så er der altså også plottet. For det, der sker i denne bog, er, at plottet og karaktererne hænger så godt sammen, at den ene ikke kunne stå uden den anden. De er viklet helt og aldeles ind i et spind af hemmeligheder og løgne, og deres individuelle historier smelter sammen på en helt forfærdelig måde. Men det er genialt. Jeg sidder tilbage med en følelse af, at det rent faktisk godt kunne ske, selvom det er så vildt. For selvom historien er frygtelig, så er den realistisk.

Der er meget, jeg ikke kan komme ind på i min anmeldelse her, for så afslører jeg hele bogen. Men, bogen er noget særligt, fordi den har et absurd godt plot, der har en start, en midte og en slutning. Det hele starter seks måneder før ‘quizaften’ og slutter et år efter. Hele vejen igennem bogen foregår der små afhøringer af diverse personer, som spiller en rolle på et tidspunkt i bogen. Deres vidneudsagn spiller altid en rolle i forhold til dét, der lige er sket i kapitlet, eller dét, der kommer til at ske. Det hele bygger op til quizaftenen, men hvorfor den aften er så central, bliver på intet tidspunkt afsløret.

“All conflict can be traced back to someone’s feelings getting hurt, don’t you think?”

Det er fantastisk, at man hele tiden bliver fastholdt igennem de små afhøringer. Selvom der er en del mere drama i kvindernes liv, end i det gennemsnitlige, så handler kapitlerne sådan set ikke om så meget andet end ‘hverdagsting’. Men, fordi man bliver forelsket i alle karaktererne, og både bliver triste og glade på deres vegne, så er det så skønt at læse om. Samtidig bliver der også afsløret end hemmelighed eller løget om noget, som helt klart også er med til at fastholde læseren.

“They say it’s good to let your grudges go, but I don’t know, I’m quite fond of my grudge. I tend it like a little pet.”

Jeg elsker, at bogen giver mig “Desperate Housewives” vibes. Der er løgne, hemmeligheder og hvisken i krogene overalt, og jeg er virkelig begejstret for bogen. Det er ikke så ofte, at jeg læser den slags litteratur, men jeg har helt sikker mere lyst til at læse lignende bøger fremover! Jeg var på intet tidspunkt i tvivl om, at jeg ville ende med at give bogen fem store stjerner. Jeg har ikke haft lyst til at lægge bogen fra mig, og hele vejen igennem var jeg underholdt. Derfor er det også en kæmpe anbefaling fra min side – både bogen og tv-serien. En helt fantastisk bog med dertilhørende karakterer, miljøer og plot, som jeg er helt forelsket i. KÆMPE anbefaling.

★★★★★