Titel: Fantastic Beasts and Where to Find Them: The Original Screenplay

Udgivelse: 18. november 2016 af Little, Brown Book Group

Forfatter: J.K. Rowling og David Day

Genre: Fantasy/manuskript

Info fra Goodreads

J.K. Rowling’s screenwriting debut is captured in this exciting hardcover edition of the Fantastic Beasts and Where to Find Them screenplay.

When Magizoologist Newt Scamander arrives in New York, he intends his stay to be just a brief stopover. However, when his magical case is misplaced and some of Newt’s fantastic beasts escape, it spells trouble for everyone…

Fantastic Beasts and Where to Find Them marks the screenwriting debut of J.K. Rowling, author of the beloved and internationally bestselling Harry Potter books. Featuring a cast of remarkable characters, this is epic, adventure-packed storytelling at its very best.

Whether an existing fan or new to the wizarding world, this is a perfect addition to any reader’s bookshelf.

Min bedømmelse

Jeg har længe set frem til at få fingrene i manuskriptversionen af Fantastic beasts, da enhver bog der har den mindste forbindelse til Harry Potter, er en bog jeg må eje. Jeg har altid elsket manuskripter, men det er en stor opgave at fortælle en god historie i manuskriptform. J.K. Rowling udgav i august 2016 “Harry Potter and the Cursed Child”, som ligeledes er et manuskript, dog i teaterform, og hun var derfor ikke helt grøn inden for feltet. Jeg var vild med Cursed Child, så mine forventninger til Fantastic Beasts var høje.

Og hun levede klart op til dem.

Jeg læste sidste år den originale udgave af “Fantastic Beasts and Where to Find Them”, og altså den bog Newt Scamander skal udgive i Screenplay versionen. Det er udformet som en skolebog, som Harry og Ron har tegnet i, skrevet noter og pjattet med hinanden. Jeg synes virkelig at det var en fin og hyggelig bog til en ægte Harry Potter nørd, men jeg må indrømme at jeg var noget forvirret over, hvordan de ville lave en film derudfra.

Bogen handler selvfølgelig om Newt Scamander og hans research til sin bog, Fantastic Beasts and Where to Find Them. Han ankommer til New York, hvilket fra start af er et fantastisk valg fra J.K. Rowlings side. Det er fedt at høre lidt om det amerikanske magikersystem, og bare sådan noget, som at mugglere hedder “No-maj” i USA, er jo god viden! Men, bogen ender selvfølgelig ikke med at handle om hans opdagelser, men derimod de mange magiske væsners flugt fra Newts seje kuffert. En kuffert, som indeholder kæmpe områder med både ørken, vinterlandskab, jungle, skov og husområder, og hvor Newt opbevarer alle bæsterne.

Noget af det bedste ved bogen er de helt fantastiske karakterer. Det er skønt at møde så mange nye karakterer i en verden man har en lille smule kendskab til. Og at man så samtidig blander det med navne på personer, som man allerede kender – jeg er vild med det. Selvom det kun er Dumbledore og Grindewald, så giver det en fed genkendelse, og det kan vi mennesker jo godt lide 😉

Men Newt er en dejlig ny karakter, og jeg synes virkelig det er lykkes dem at skabe noget meget unikt i ham. Skør, distræt, venlig og dygtig til sit arbejde. Hans fascination af de mange magiske væsner, en fascination som på mange måder er meget lig Hagrids. Jeg er sikker på, at de to ville være kommet rigtig godt ud af det med hinanden. Udover Newt møder vi også magiker søskendeparret Tina og Queenie som ligeledes er nogle skønne nye karakterer. Tina er mega cool, mens Queenie er en rigtig feminin heks. Queenie bliver forelsket i Jacob, som uvilligt bliver trukket ind i den magiske verden. Sammen skal de stoppe et farligt monster, der er sluppet ud af kufferten, og har besat en ung mand.

Det starter med at Tina faktisk ikke vil have noget med Newt at gøre. Hun vil faktisk anholde ham for besiddelse af farlige væsner, men igennem hele bogen udvikler deres forhold sig til noget helt specielt. De er så forskellige, at de i virkeligheden passer rigtig godt sammen. Men der er ingen tvivl om, at jeg er størst fan af Queenie og Jacobs forhold. De bragte så  meget latter med sig, og var på en måde meget befriende. Specielt fordi det viser sig, at No-maj og magikere ikke må tale sammen i USA. Newt er meget uforstående over for denne splittelse, da mange mugglere og magikere jo indleder forhold hjemme i England.

Min absolut yndlingsscene i bogen, er scenen hvor Newt og Jacob forsvinder ned i kufferten første gang, og man hører om alle de vilde dyr, han opbevarer. Det er den smukkeste magi, og jeg synes det giver et meget positivt touch, til en bog, hvor der ellers sker mange triste ting.

Processed with VSCO with t1 preset

For bogens mere dystre side handler om Mary Lous børnehjem, hvor man hører om Credence, Modesty og Chastity. Mary Lou er meget i mod magi, hekse og troldmænd, og forsøger at overbevise andre om, at det er meget farlige. Men Credence kan mærke noget. Han fornemmer den magiske verden og får hjælp af Graves, til at finde frem til den. Han skæbne er desværre rigtig trist, men det må i selv læse om. Jeg synes det er skønt at se en mørk side af magi, der endnu ikke handler om Voldemort og dødsgardister, men om benægtelsen af magi og hvor farligt det er. Det giver et mere realistisk samfundsperspektiv, da man historisk set har været meget bange for hekse og magi.

Grunden til at jeg har givet Fantastic Beasts fire stjerne og ikke fem, er en lille smule forvirring i historien. Selvom historien handler om de her bæster, så handler historien på en eller anden måde ikke om så meget. Om det har noget at gøre med, at det er et manuskript skal jeg ikke kunne sige, men jeg følte ikke at det var en fem-stjerners bog, da jeg havde læst den færdigt, selvom jeg nød den helt vildt.

Da jeg havde læst bogen færdig, så jeg filmen, og den var virkelig god. Eddie Redmayne portrættere en perfekt Newt Scamander og de har ramt miljøet spot on, samt i den grad holdt sig til manuskriptet. Det var virkelig skønt at se!

Jeg vil klart anbefale den, og man kan nemt læse den på en enkelt dag eller to 🙂

Processed with VSCO with t1 preset

★★★★☆