Udgivelse: 25. oktober 2018 af CarlsenPuls

Original udgivelse: 4. maj 2009 af Walker Books Ltd.

Forfatter: Patrick Ness

Serie: Chaos Walking #2

Min bedømmelse: ★★★☆☆ (3,5)

Andet bind i den hæsblæsende trilogi Chaos Walking af YA-mesteren Patrick Ness. Til fans af The Hunger Games, Divergent og The Maze Runner.

Todd og Viola har været på flugt fra den ubarmhjertige hær af mænd fra Todds hjemby, Prentisstown, og er røget lige i armene på deres værste fjende, Borgmester Prentiss. Todd bliver fængslet og adskilt fra Viola, og nu er han tvunget til at underkaste sig Borgmesterens magt. Men hvad er det for hemmeligheder, der gemmer sig uden for byen? Og er Viola stadig i live? Og så en dag begynder bomberne at falde ?

Fjendens ansigt er en intens, chokerende og meget bevægende roman om at yde modstand under et ekstremt pres.

Filmen baseret på første bind i trilogien får dansk biografpremiere i marts 2019 og har bl.a. Daisy Ridley, Tom Holland, Nick Jonas og Mads Mikkelsen på rollelisten.

*Reklame* Bogen er modtaget af Forlaget Carlsen, men anmeldelsen er helt min egen.

Jeg var fuldstændig blæst bagover af Knivens stemme, og jeg fortærede bogen på under en dag. Historien rørte mig, plottet var fantastisk og jeg var meget spændt på, hvordan historien ville udvikle sig. Jeg gav den fem store stjerner, og det er sikkert at sige, at jeg slet ikke kunne vente med at få fingrene i bog nummer to. Min anmeldelse af Knivens stemme finder du her.

Så da Fjendens ansigt endelig dumpede ind ad døren, tog det mig ikke mange sekunder at vende første side i bogen. I sidste uge læste jeg den sidste side i bogen, og jeg kunne slet ikke forstå den følelse, jeg sad tilbage med. Jeg var skuffet. Og jeg ærger mig sådan over, at jeg har det sådan, for jeg var virkelig vild med både Todd og Violas historie og så spændt på at se, hvad der skulle blive i den verden, de lever i. Men ak, jeg var slet ikke så tilfredsstillet, som jeg var efter Knivens stemme.

Det tog mig ca. 200 sider for alvor at komme ind i bogen. Øv. Men, jeg gav naturligvis op – der skal faktisk virkelig meget til, før jeg opgiver en bog. Omkring side 250 begyndte der er at ske lidt, og jeg blev faktisk ret grebet af dele af historien, særligt forholdet mellem Todd og Davy. Men bogen føltes stadig lidt flad, og jeg manglede uforudsigeligheder.

Noget Ness dog skal have ros for, er selvfølgelig kompositionen. Der er ikke lige så meget støj i Todds verden længere, som jo var en kæmpe del af første bog. Derfor er der heller ikke lige så mange “støj-flip”. Alligevel kan man engang imellem fornemme støjen gennem de ord, der stadig står hulter til bulter med store bogstaver midt i teksten. Og så er der den elendige grammatik. I Knivens stemme tog det mig lidt tid at vænne mig til det, men jeg endte med at være ret vild med det. Nu er jeg bare vild med det, og jeg synes virkelig, at det er smart af Ness. Gennem hele første bog vil Todd så gerne være en mand. Nu er han en mand, altså ifølge deres regler, men Todd er ikke en mand. Han er ung og den dårlige grammatik minder læseren om det.

Dertil vil jeg også fremhæve de relationer, der bliver skabt i bogen. Det var fedt at møde nye karakterer som Mater Coyle og de andre fra Answer samt spacklerne. Jeg kunne virkelig se de stakkels støjløse spackler stå som dyr, og det gjorde ondt på mig. Jeg er spændt på, hvad der skal ske med dem nu! Men jeg var også ret vild med forholdet mellem Davy og Todd. At se broderskabet vokse på den måde var virkelig skønt. Og åh hvor gjorde det ondt…

“Det er djævelen, der fortæller de bedste historier.”

Efter Knivens stemme havde jeg ikke meget tilovers for de to Prentiss’er,  men i løbet af Fjendens ansigt begyndte jeg alligevel at tvivle. Mater Coyle eller præsident Prentiss? Hvem er god, og hvem er ond? De blev sat over for hinanden på en skøn måde, hvor det faktisk blev umuligt at skelne mellem deres intentioner. Ness kunne hele tiden få læseren til at tvivle lidt på de to karakterer, og det var en god detalje!

Men når det så er sagt, så efterlod bogen mig desværre en anelse skuffet. Måske var det mine alt for høje forventninger, jeg håber det. For en ting er stadig sikkert – jeg glæder mig til at læse tredje bog i serien og finde ud af, hvad der sker. Så selvom jeg må nøjes med at give Fjendens ansigt 3,5 stjerner, så har serien stadig mulighed for at give mig en god, afsluttende overraskelse. Mine forventninger er i hvert fald mindre, og det er vel en god ting? Dermed ikke sagt, at serien ikke skal læses! Læs den for pokker, for det er virkelig en interessant verden. Og tænk sig hvor længe siden, det er, at Ness rent faktisk skrev de ord. Værd at tage med i tankerne.

★★★☆☆ (3,5)