Titel: Graduation Day

Udgivelse: 17. juni 2014 af HMH Books

Forfatter: Joelle Charbonneau

Genre: YA Dystopia

Serie: The Testing #3

In a scarred and brutal future, The United Commonwealth teeters on the brink of all-out civil war. The rebel resistance plots against a government that rules with cruelty and cunning. Gifted student and Testing survivor Cia Vale vows to fight. But she can’t do it alone. This is the chance to lead that Cia has trained for – but who will follow? Plunging through layers of danger and deception, Cia must risk the lives of those she loves – and gamble on the loyalty of her lethal classmates.

Graduation Day er tredje og sidste bog i “The Testing” trilogien. Derfor fraråder jeg på det kraftigste, at du læser denne anmeldelse, hvis du ikke har læst de to foregående bøger, “The Testing” og “Independent Study”.

Jeg tror ikke, at der er ret mange, der kender til den dystopiske trilogi “The Testing”, hvilket er ærgerligt. Jeg faldt selv over serien på instagram ved et tilfælde, og blev nysgerrig på, hvad den mon handlede om. Endnu mere, fordi jeg faktisk ikke kunne finde ret meget information om serien – og slet ikke finde billeder af serie på instagram. Så jeg gik på saxo, hvor alle bøger i serien kunne fås rimelig billigt, så jeg tog chancen og købte alle tre på en gang. Jeg anede ikke, om bøgerne var noget ved, men hvis de var, ville det bare være surt ikke at kunne fortsætte. Jeg er nemlig rigtig god, til at få købt første og måske anden bog i en serie, men glemmer det derefter. Og når man så virkelig har lyst til at fortsætte serien, er det ikke muligt…

Men, jeg læste altså “The Testing” og jeg var hooked. “Independent Study” var ikke helt så god som den første bog, men den gjorde mig enormt nysgerrig på Cia, Tomas og alle de andres skæbne. Hvem er ond? hvem er god? Hvem holder med hvem – ren spænding! I juli fik jeg endelig mine svar. Eller jeg fik i hvert fald læst den sidste bog, blev klogere på nogle ting, men sidder stadig tilbage med spørgsmål. Og jeg ELSKER, hvis jeg har spørgsmål til bogen og selv må tænke mig til nogle svar. Perfekt.

Jeg er normalt ikke den store elsker af dystopier. Jo, jeg har været med på Hunger Games bølgen, og synes virkelig, at det er nogle gode bøger. Jeg var også vild med den første bog i Maze Runner serien, men faldt hurtigt af derefter. Divergent sagde mig intet. Men The Testing ramte altså et eller andet på lige fod med Hunger Games. Cia blev i første bog udvalgt, sammen med tre andre fra hendes område, til at komme til hovedstaden Tosu City for at gå på universitetet. Men inden hun kunne få en af de eftertragtede pladser på universitetet, måtte hun og alle de andre igennem en test. En lang, hård og svær test, så kun de bedste var tilbage. Dem som senere skal styre landet. Cia og Tomas, som oprindeligt kom fra samme område som hende, klarede sig igennem det hele. De to første bøger handlede kun om de test de skulle igennem. Og her bliver det anderledes i tredje bog. De er for alvor gået i gang med at studere og lever et liv i byen. Men, Cia har opdaget nogle rebeller, som ønsker at stoppe hele “The Testing”.

Der er ingen tvivl om, at serien er stærkt inspireret af flowet i The Hunger Games. Katniss og Cia har en del fællestræk, Cia er blot en anelse mindre dramatisk end Katniss. De to første Hunger Games bøger handler om selve spillet og i tredje og sidste bog er der oprør. Altså samme opbygning som i The Testing trilogien. Men det er okay, da selve historien er helt original og anderledes.

“People will believe the crisis is over because they want to believe their world is safe.”

Cia er virkelig en fantastisk hovedperson. Hun er som sagt ikke dramatisk og er meget realistisk. Hun ser muligheder, men ved også når ting er svære at opnå. Alligevel kæmper hun for det, hun tror på. I dette tilfælde er det altså at stoppe testene, finde ud af, hvad der er sket med de, som ikke klarede testen og danne et nyt og bedre samfund. Hun får selvfølgelig hjælp af Tomas samt nogle af de andre elever – og præsidenten. Eller det er i hvert fald det, hun udviser. Men, Cia har svært ved at stole på nogen overhovedet, og der sker det fantastiske, at vi som læsere heller ikke stoler på nogen. Vi har absolut ingen idé om, hvem der er god, og hvem der er ond. Præsident Collindar virker oprigtig til at ville afskaffe testene, hvorimod Dr. Barnes helst vil bibeholde dem. Han virker klart som den onde karakter, der nu engang altid skal være med i sådan en dystopisk bog. Faktisk minder han meget om President Snow fra Hunger Games.

Men, hvem man kan stole på, vil jeg ikke afsløre. Lad mig bare sige, at der er enorme overraskelse og uforudsete plot twists. Det er virkelig fedt at læse en bog, hvor man på ingen måde kan forudse noget. Hele tiden sker der ting ud af det blå. Ting som påvirker bogens retning helt vildt. Men – disse uforudsete hændelser gør hverken bogen forvirrende eller mærkelig, derimod giver den en helt speciel stemning. Jeg kan godt lide at blive overrasket, og det gør man så i “Graduation Day”.

Jeg synes også, at Charbonneau har gjort et godt stykke arbejde med karaktererne. Der er ikke for mange med, så man bliver forvirret. Der er rigtig mange dystopiske bøger, der handler om ALT for mange mennesker. Som præsenterer alt for mange navne og steder, som slet ikke er nødvendige. Vi ved her at der er andre “kolonier”, som Five Lakes, hvor Tomas og Cia kommer fra. Men vi hører langt fra navnene på alle. Vi kender ikke alle dem, som kommer fra andre steder. Vi kender til de personer, der er essentielle for historien. Vi kender endda kun til tre professorer, og det er også rigeligt. Nogle af karaktererne i bogen er en smule neutrale, og jeg ville gerne have hørt mere til Tomas. Til gengæld lærer vi Will meget bedre at kende. Vi hører mere til Cias familie og kommer dybere ind i testenes struktur. Alt i alt, er jeg godt tilfreds.

“Things don’t always work out the way we hope. You just have to pick yourself up and find a new direction to go in.”

Bogen er virkelig en fantastisk slutning på sådan en trilogi. Den er fyldt med action, spænding og uforudsigeligheder. Men den handler også om venskab, kærlighed og familie. Den handler om tillid og selvstændighed. Om at tage svære valg, som måske ikke altid virker som det mest oplagte. Jeg føler, at jeg får de svar, som jeg har behov for. For der må gerne være uforløste ting. Spørgsmål, som man ikke får svar på. Så længe man ikke sidder uforstående tilbage, men blot nysgerrig. Der er i hvert fald ingen tvivl, når jeg giver bogen fem stjerner, for den fortjener det virkelig.

★★★★★