Billedresultat for kragens kaldTitel: Kragens Kald

Original titel: Six of Crows

Dansk udgivelse: 15. februar 2018 af Carlsen Puls

Original udgivelse: 29. september 2015 af Henry Holt og Co.

Forfatter: Leigh Bardugo

Ketterdam: a bustling hub of international trade where anything can be had for the right price–and no one knows that better than criminal prodigy Kaz Brekker. Kaz is offered a chance at a deadly heist that could make him rich beyond his wildest dreams. But he can’t pull it off alone…

A convict with a thirst for revenge.

A sharpshooter who can’t walk away from a wager.

A runaway with a privileged past.

A spy known as the Wraith.

A Heartrender using her magic to survive the slums.

A thief with a gift for unlikely escapes.

Six dangerous outcasts. One impossible heist. Kaz’s crew is the only thing that might stand between the world and destruction—if they don’t kill each other first.

Bogen er tilsendt som et anmeldereksemplar af CarlsenPuls, men min bedømmelse er på ingen måde påvirket af forlaget, og er helt min egen.

Jeg er ret glad for, at CarlsenPuls valgte at sende mig “Kragens Kald”, som er den danske udgave af “Six of Crows”. Sidste år læste jeg  “Shadow and Bone” af Leigh Bardugo, og den fangede mig virkelig. Jeg havde hørt endnu bedre ting om Six of Crows, men jeg fik den aldrig læst, selvom den faktisk stod i min reol (på engelsk altså). Men, med et skub fra CarlsenPuls fik jeg endelig kastet mig ud i at læse den, og det var noget af en oplevelse.

De første 50 sider forvirrede mig lidt, og jeg havde svært ved at komme videre i den. Samtidig havde jeg afsindigt travlt på uni og med arbejde, så jeg fik bare ikke læst. Jeg havde derfor taget den med mig på påskeferie i vores sommerhus i håbet om, at jeg endelig kunne få læst videre i den. Og det gjorde jeg så. Jeg læste og læste, og i går ramte jeg sidste side i Kragens Kald.

Karaktererne er så fantastiske, og jeg elsker, at man lige så stille får præsenteret mere af individerne undervejs. Til at starte med får man blot nogle navne smidt i hovedet, som om man udemærket ved, hvem det er. Det var nok også en del af min forvirring. Men, jo længere man kom i  bogen, jo mere blev karakteren foldet ud, og man lærte en masse om deres baggrund. Det gode ved den slags udvikling er, at man lærer at forstå karakteren og holde af dem på et helt andet plan. Det giver mening, hvorfor Kaz er så kold og fikseret på penge. Hvorfor Inej er så hård har så mange ar på sjælen.

Billedresultat for Inej Ghafa

Inej er klart min yndlingskarakter. Hun er mega sej, og det er skønt at hun faktisk er den i bogen, de ikke kan klare sig uden.

“It’s not natural for women to fight.”
“It’s not natural for someone to be as stupid as he is tall, and yet there you stand.”

Ofte vil det være en karakter som Kaz, der er fuldkommen uerstattelig, men jeg vil faktisk påstå, at de bedre kan erstatte ham i forhold til Inej. Ja, han er ret vild, og de ville også få det svært uden ham, men uden Inej ville de ikke komme nogen vegne. Jeg kom sådan til at tænke på Aelin og Lysandra fra Throne of Glass-serien, da jeg læste om Inej og Nina. Jeg kunne se en del ligheder mellem både Nina og Lysandra, Aelin og Inej.

Jeg håber, at der kommer til at ske noget mellem Inej og Kaz, men jeg kan også godt lide tanken om, at det ikke bliver en realitet. Jeg må vente og se. Udover de to har jeg også forhåbninger for Nina og Matthias, og så ville det da være nærliggende, hvis der skete noget mellem Wylan og Jesper – man har jo lov at håbe.

Desuden var jeg vild med, at jeg ikke skulle holde styr på ret mange karakterer, når det kom til stykket. Der var de seks; Kaz, Inej, Jesper, Wylan, Nina og Matthias. Derudover var der faktisk kun ganske få vigtige personer, og de blev nævnt så mange gange, at man ikke glemte dem. Det er fantastisk, når det faktisk lykkes for en forfatter at holde sig til så få betydelige karakterer, og stadig lave sådan et mesterværk, som “Kragens Kald” er.

“She wouldn’t wish love on anyone. It was the guest you welcomed and then couldn’t be rid of.”  – Inej

Udover det fænomenale karakterarbejde, formår Bardugo altså også at skabe super interessante miljøer. Rigtig mange fantasyforfattere er gode til at skabe kort over fiktive verdener, men mange af dem skaber alt for meget. Jeg synes, at Bardugo læner sig lidt op af en tand for mange byer, lande og øer, men fordi hun allerede har brugt mange af de samme steder i Grisha-trilogien, så bemærker jeg det ikke lige så meget. Jeg kan genkende navnene, og det fungerer altså for hende.

Og så elsker jeg plot twists. Men endnu mere end et plottwist, så elsker jeg at tro, at der kommer et plottwist, nå at tænke igennem, hvordan det mon vil gå, for så at finde ud af, at historien hele tiden har holdt sig til det samme plot, men at karaktererne i bogen blot overrasker mig. Lige præcis dét, er hvad Bardugo gør i denne bog, og jeg er vild med det! Jeg vil naturligvis intet afsløre, men jeg nåede lige at tænke hele slutningen af bogen igennem, som jeg troede, den måske ville udspille sig nu.

“Greed may do your bidding, but death serves no man.”

Selvom det altså tog mig lidt tid at komme i gang med bogen, så gik der ikke mere end 100 sider, før jeg elskede den. Som i virkelig elskede den, og havde enormt svært ved at lægge den fra mig. Jeg blev lynhurtigt forelskede i de skæve karakterer, som alle bar rundt på en ballast og som skulle kæmpe med nogle ting hver i sær. Jeg er lykkelig for, at CarlsenPuls valgte at sende mig bogen, og jeg glæder mig absurd meget til at de udgiver “Crooked Kingdom” på dansk. Bortset fra, at de mægtig gerne må lade frasen “No mourners, no funerals” blive på dansk, i stedet for at oversætte det til “ingen grædekoner, ingen begravelser”. Det er helt galt 😉

Jeg synes, at det er en bog, alle kan læse. Dog ville jeg nok mene, at man skal være 14-15 år, for at få det hele med, alt efter hvor moden man er. Dermed ikke sagt, at man ikke kan læse den, når man er yngre. Jeg tror bare personligt, at jeg ikke havde fået det fulde udbytte af bogen, hvis jeg havde været yngre end 15.  Bogen uden tvivl fem kæmpe stjerner, og jeg forstår nu, hvorfor alle altid fremhæver den, når de taler om litterære favoritter. Den er helt sikkert lige røget på min liste også, og vil 100% være at finde på min 2018 top 10. Måske endda top 3.

★★★★★