Billedresultat for leah pÃ¥ offbeatetTitel: Leah på offbeatet

Original titel: Leah on the Off-beat

Dansk udgivelse: 24. april 2018 af Carlsen Puls

Original udgivelse: 24. april 2018 af HarperCollins,

Forfatter: Becky Albertalli

Leah på offbeatet er en selvstændig fortsættelse til den internationale bestseller Simon vs. verdens forventninger, som er filmatiseret under titlen Love, Simon.

Når Leah sidder bag trommerne, har hun intet problem med at finde takten – men det er ikke helt så let i det virkelige liv. Særligt ikke da to af hendes bedste venner bliver uvenner, og det går op for Leah, at hun er ved at forelske sig i den ene.

Leah Burke – trommeslager i et pigeband, indehaver af en virkelig tør humor og Simon Spiers’ bedste ven i Simon vs. verdens forventninger – har hovedrollen i denne roman om high school-angst, den første store forelskelse og om at komme overens med ens seksualitet.

Bogen er et anmeldereksemplar, og er sendt til mig af forlaget CarlsenPuls, men min anmeldelse er på ingen måde påvirket af forlaget.

Jeg var ellevild, da jeg opdagede, at Becky Albertalli udgav en ny bog, og endnu mere vild, da jeg fandt ud af, at det var en bog fra Simonverset!! Jeg læste ‘Simon vs. the Homo Sapiens Agenda’ for knap tre år siden, og jeg var helt forelsket i Simon og hele hans univers. På det tidspunkt var LGBT bøgerne ved at komme på markedet, men var slet ikke så udbredt, som det er i dag. Derfor gjorde bogen også et ekstra stort indtryk på mig, og trods det, at der er gået tre år, siden jeg læste den, ligger den stadig helt klar i mit hoved.

Jeg skal være ærlig at sige, at jeg faktisk ikke var så vild med Leah Burke, da jeg læste ‘Simon vs. the Homo Sapiens Agenda’, men derfor var jeg stadig ikke et sekund i tvivl, om jeg skulle starte bogen med det samme, da den kom ind af døren. Der gik ikke mange sekunder, før jeg var suget tilbage i Simonverset med alle de personer, jeg har savnet i tre år. Jeg var stadig ikke helt overbevist om Leah, men når nu hun er hovedpersonen i bogen, så er der ikke så meget at gøre ved det.

“Mr. Spier, memorizing the Hamilton soundtrack is not going to save you on the AP Euro exam.”

I løbet af bogen voksede hun på mig, det gjorde hun. Desværre er jeg stadig ikke helt forelsket i hende, som man ofte bliver det med hovedpersoner og typer som hende. Men, jeg er nået til den konklusion, at det måske er fint nok, at hun ikke er min favoritkarakter. Det er ikke fordi jeg hader hende, hun er bare en middelmådig karakter efter min mening. Sorry.

MEN, når det så er sagt, så var jeg altså rigtig glad for bogen, og den levede bestemt op til mine forventninger! Den havde alt det, som en god YA bog skal indeholde, og så er det bare en ægte Becky Albertalli bog, og jeg ELSKER Becky Albertalli, Udover ‘Simon vs. the Homo Sapiens Agenda’ har hun også skrevet ‘The Upside of Unrequited’, som I kan læse min anmeldelse af her.  Faktisk har CarlsenPuls også udgivet den på dansk, og de har været så rare også at sende den til mig. Det betyder, at jeg får lov til at genlæse en af mine favoritbøger fra 2017. Og sådan er det bare med Becky Albertalli, jeg ender altid med at knuselske hendes bøger.

Jeg blev overrasket over, at ‘Leah på offbeatet’ havde referencer til ‘The Upside of Unrequited’, men jeg elsker, når sådan noget sker! Mennesker kan godt lide genkendelighed, og derfor er det også helt fantastisk, når forfattere giver deres karakterer liv i en anden bog.

Hele plottet i bogen var rigtig fint, og meget typisk for den slags bøger. High-school elever er ved at færdiggøre deres skoletid, de skal til prom, kigger på college og får det sidste ud af deres tid sammen. Selvom jeg som sagt ikke er den største fan af Leah, så var jeg glad for hendes historie. Jeg er glad for at se en halvfattig, stor, bisexuel kvinde i hovedrollen, for det siger noget om, hvor langt vi er kommet. Det har absolut intet med de ting, jeg lige nævnte, at gøre, at jeg ikke bryder mig om hende, det er mere hendes personlighed, der irriterer mig lidt. Men, hun siger sjove ting,

“I can’t help it. I’m a Slytherin.”

And I’m the worst kind of Slytherin. I’m the kind who’s so stupidly in love with a Gryffindor, she can’t even function. I’m the Draco from some shitty Drarry fic that the author abandoned after four chapters.”

Jeg tror måske, at bogen “kun” havde fået fire stjerner, hvis jeg udelukkende var gået ud fra plottet, men fordi jeg er så dybt forelsket i hele universet, efterlod bogen mig bare glad, glad, glad. Så bogen får fem stjerner. Stjerne for at være en dejlig bog, som gav mig et smil på læben hele vejen igennem.

★★★★★