ANMELDELSE: “Meter i sekundet” af Stine Pilgaard

53123699. sy475 Titel: Meter i sekundet

Udgivelse: 15. maj 2020 af Gutkind

Forfatter: Stine Pilgaard

Genre: Fiktion

Et ungt par bosætter sig på en højskole i Vestjylland med deres lille barn. De træder ind i en verden af fællessang, økolærere og en stærk vilje til lokalsamfundet. Han er lærer på skolen, og hun er med som påhæng. Teoretisk set vil hun gerne fællesskabet, men kommer alligevel til at skrive anti-højskolesange med en af de andre påhæng. Det bliver blandt andet til Slagsang for påhæng og Sommersang uden sol og en salme, en vuggesang, en drukvise. Langt hen ad vejen vil hun også gerne integreres i lokalsamfundet, men hun kommer skævt ind i de sociale sammenhænge, hun kan ikke rigtig afkode den vestjyske samtaleform, de korte sætninger og lange pauser.

Jeg kan godt lide at skifte meget mellem de bøger, jeg læser. Har jeg lige læst en engelsksproget kærlighedsroman, bliver næste bog måske en omgang dansk drama. Så videre til lidt young adult fantasy og videre til en biografi. Den variation elsker jeg, for jeg opdager altid, hvor alsidig litteratur, jeg er vild med. Ja, faktisk er det jo kun krimier, jeg holder mig langt fra (Næsten, jeg læste Echo Ridge sidste år, som var ret god. Hint: anmeldelse)

Nå, tilbage til Meter i sekundet. At jeg læste den, er faktisk ikke sandt, for jeg hørte den som lydbog, da jeg havde en togtur frem og tilbage til København og skulle fordrive tiden. Jeg havde hørt godt om Pilgaards bog, så jeg gav den et skud.

Allerede et kvarter inde i bogen var jeg glad for, at jeg bar det obligatoriske mundbind, for mine mundvige vendte stærkt opad. Det er sjældent jeg læser så humoristiske, godt formulerede og hverdagsagtige bøger med så meget sprogligt overskud. Det var som om, at ordene bare flød sammen i helt geniale sætninger.

”Ikke alle mennesker er lige gode til at have det godt”.

Fortælleren er en unavngiven kvinde, der bor med sin kæreste og lille søn i den vestjyske landsby Velling ved Ringkøbing på en højskole, hvor kæresten har fået job som forfatterlærer. Det er omdrejningspunktet i bogen, der sender vores kære hovedperson lidt rundt omkring. Til køretimer (maaaange køretimer), på gåtur med barnevogn, en kop te med forstanderinden, samtaler med kæresten, vuggestue, fester og i supermarkedet. Det er dét. Men forfatteren skaber en fuldstændig formidabel sammenhæng i alt, hvad hun gør, og derfor er den rolige vestjyske tilstedeværelse for fed.

Jeg elsker alle de personer, vi støder på i bogen. Man kan totalt se dem for sig. Og så er jeg vild med, at hun gang på gang støder på Anders Agger, der på mærkeligste vis passer perfekt ind i bogens univers. Han får en slags Jesper Fårekylling-betydning for hovedpersonen, så meget, at jeg på et tidspunkt bliver i tvivl, om hun rent faktisk møder ham, eller om han er en del af fantasien. Og det fungerer SÅ godt.

”Kender du typen, der tit fortæller, hvilken type de er. De er aldrig den type, de tror. Når folk definerer sig selv, afslører de kun deres største ønsker eller dybeste frygt”

I 2016 gik jeg selv på højskole og som enhver anden tidligere højskoleelev, sværger jeg til den Grundtvigianske levevis. Jeg ELSKEDE højskolen. Pilgaard indrammer perfekt hele fællesskabsfølelsen, spisning, fester og det liv, der udspiller sig i den lille, lukkede højskoleboble. Hun står som påhænget, der ikke rigtig hører til på højskolen, men alligevel er en vigtig del af det. Og her starter det ultimativt mest perfekte ved bogen; påhænget til højskolens lærere begynder at lave anti-højskole sange, der går på kendte højskolesanges melodier men med noget anderledes tekst.

Netop disse sange gjorde lydbogsoplevelsen fænomenal, da Sofie Torp, der har indlæst bogen, synger og spiller disse sange. Det giver de fedeste små afbræk i historien, og man giver sig fuldstændig hen i højskoleuniverset.

Jeg var begejstret i de fem timer og 19 minutter, som lydbogen varede. Ja, det er jeg faktisk stadigvæk, for jeg kunne slet ikke slippe historien. Den indeholdt på mange måder så lidt, men det blomstrende sprog, komiske refleksioner og det fåmælte vestjyske miljø gjorde det til verdensklasse underholdning og perfekt læsning. Jeg var i hvert fald ikke i tvivl om, at jeg netop havde brugt fem gode timer på en femstjernet bog.

★★★★★