Original udgivelse: 4. september 2018 af Walker Books

Forfatter: Patrick Ness

Illustrator: Rovina Cai

Min bedømmelse: ★★★☆☆ (3.5)

Og havet var vores himmel er en tankevækkende og fascinerende roman af den anmelderroste forfatter Patrick Ness. Smukt illustreret af Rovina Cai.

Bathsheba og de andre hvaler lever og ånder for at jage. De kæmper en endeløs kamp mod mennesket. Sådan har det altid været, sådan vil det altid være.
Men en dag – da de angriber et af menneskenes skibe – finder de ikke blot det sædvanlige bytte. De finder et menneske, som bærer på den største hemmelighed af alle, og for første gang kommer hvalerne på sporet af ham – monsteret, myten, djævelen selv …

Nu påbegynder den ultimative jagt på det onde, og når den er forbi, vil verden være forandret for altid.

Bogen er modtaget af Forlaget CarlsenPuls, men min anmeldelse er ikke påvirket af forlaget og er helt min egen.

Okay, nu kan det snart ikke være en overraskelse længere: Jeg elsker illustrerede bøger. Jeg elsker, hvordan stregerne giver bogen et liv, den ikke kunne have haft med ordene alene. Og den slags illustrationer, der er i Og havet var vores himmel, er præcis den slags illustrationer, jeg slet ikke kan få nok af. Bogen er smukt illustreret af Rovina Cai, der har formået at få tynde streger i grå nuancer til at blive til hele havet, himlen og Bathshebas verden. Hun har gjort denne historie til noget helt specielt.

Desværre var selve historien ikke så stortslået som illustrationerne efter min mening. Budskabet er smukt, og jeg kan egentlig godt lide hele det univers, hvalerne lever i. Men jeg var ikke så glad for groteskheden og den dystre tone, der er igennem hele bogen. Hvalerne er onde, menneskene er onde, og Toby Wick er uhyggelig.

“Her er sandheden bag myter. Alle mennesker er Toby Wick. For hvem har brug for djævle, når man har mennesker?”

Patrick Ness er rigtig god til at flette store og vigtige budskaber ind i lidt skæve og anderledes verdener, se på A Monster Calls og Chaos Walking serienJeg var helt vild med både A Monster Calls  og Knivens Stemme, men Og havet var vores himmel ramte desværre ikke det samme i mig. Da jeg åbnede bogen, troede jeg, at jeg skulle til at læse en af de Ness bøger, der bliver hos mig meget længe og får mig til at tænke over livet på en anden måde – præcis som A Monster Calls. Godt nok kunne jeg ikke lægge bogen fra mig, da jeg først begyndte, da jeg var nødt til at vide, hvad der ville blive af Bathsheba og de andre hvaler, og de 160 sider var hurtigt læst. Men det gik desværre ikke, som jeg håbede.

Da jeg lukkede bogen igen, var jeg lidt forundret. Forundret over ikke at føle noget, andet end et smule ubehag over den dystre verden, hvor hvaler og mennesker konstant er i kamp. Det er så skævt et univers, at jeg havde svært ved at forene mig helt med det. Måske skulle jeg have læst Moby Dick, før jeg kastede mig over denne bog, da den tilsyneladende er en slags genfortælling af Herman Melvilles klassiker set fra hvalernes synspunkt. Hvem ved.

Problemet var nemlig, at selvom jeg gerne ville finde ud af, hvad skæbnen skulle blive for de store hvaler, så fangede historien mig ikke. Det var svært at finde rundt i historien, og jeg holdt hverken med hvalerne eller menneskene.

“Djævlens største kneb er, at han giver dig lyst til at se ham. Men det er først, når man ser ham, at man frygter ham. Og så er det for sent.”

Jeg tror, at det er sådan en bog, man måske skal læse igen på et tidspunkt. Måske kommer jeg til at elske den (det håber jeg). Men for nu, var den for dyster til mig, og jeg har ikke det mindste lyst til at sejle en tur ud på havet pt. Derfor får den 3,5 stjerner. For det er ikke en dårlig bog, det synes jeg ikke. Og jeg tror, at man kan lære noget af den måde, vi er overfor hinanden, for planeten og klimaet. Og så er den værd at læse udelukkende på baggrund af illustrationerne, som jeg brugte lang tid på at nærstudere undervejs.

★★★☆☆ (3.5)