ANMELDELSE: “Onyx” af Jennifer L. Armentrout

Udgivelse: 3. juni 2014 af Entangled Teens

Forfatter: Jennifer L. Armentrout

Genre: YA Sci-fi

Serie: Lux #2

Min bedømmelse: ★★★★☆ (4,5 stjerner)

Being connected to Daemon Black sucks…

Thanks to his alien mojo, Daemon’s determined to prove what he feels for me is more than a product of our bizarro connection. So I’ve sworn him off, even though he’s running more hot than cold these days. But we’ve got bigger problems.

Something worse than the Arum has come to town…

The Department of Defense are here. If they ever find out what Daemon can do and that we’re linked, I’m a goner. So is he. And there’s this new boy in school who’s got a secret of his own. He knows what’s happened to me and he can help, but to do so, I have to lie to Daemon and stay away from him. Like that’s possible. Against all common sense, I’m falling for Daemon. Hard.

But then everything changes…

I’ve seen someone who shouldn’t be alive. And I have to tell Daemon, even though I know he’s never going to stop searching until he gets the truth. What happened to his brother? Who betrayed him? And what does the DOD want from them—from me?

No one is who they seem. And not everyone will survive the lies…

*Hvis du ikke har læst den første bog i “Lux”-serien, Obsidian, er det på eget ansvar at læse videre. Der kan forekomme mindre spoilere*

Jeg elskede den første bog i Lux serien. Jeg har sådan set aldrig rigtig været en stor fan af sci-fi bøger og aliens, men Lux havde ikke den der “sci-fi” feeling over sig. Ja, den handler om aliens, men ikke aliens som i grønne, slimede tingester med store hoveder og sorte ovale øjne. Nej, aliens fra planeten Lux er kraftigt lysende skikkelser, som kan tage form som et ganske normalt menneske.

Bøgerne er virkelig, virkelig godt skrevet, og jeg har været helt opslugt begge gange. Kender i de bøger, hvor man lige pludselig har læst 100 sider, og man virkelig ikke aner hvor længe man har brugt på det, og hvordan det lige skete? Sådan er det med en bog som “Onyx”. Bøgerne er kun udgivet på engelsk, men jeg vil faktisk påstå, at “Lux”-serien nemt kunne  være en god begynder bog for “jeg-har-aldrig-læst-engelske-bøger-før”-typen. Letforståeligt, korte sætninger og ingen svære ord.

Plottet er super godt, og bogen er fyldt med spænding. Hele tiden sker der nye ting omkring Katy. I første bog helbreder Daemon Katy med sine lux kræfter, hvilket betyder at de to har fået en ganske særlig forbindelse. Hver gang Daemon kommer ind i det rum, Katy befinder sig i, kan hun fornemme det, før hun ser ham. Men, denne forbindelse viser sig at føre fjender med sig, som nu er ude efter at få fat i Katy. Det viser sig også, at denne forbindelse er så stærk, at dør den ene, vil den anden automatisk miste livet. Shit. Dog har helbredelsen også givet Katy alien-egenskaber! Hvor sejt er det lige? Hun kan pludselig gøre ting ved tankens kraft, hvilket umiddelbart lyder ret fedt. Men, det er svært at styre kræfterne, hvilket resulterer i mange mærkelige oplevelser.

“Maybe on day I can be just as lazy as you and turn off lights without moving.”
“That’s something to aspire to.”

Her kommer den nye fyr i byen, Blake Saunders, ind i billedet. Han har kemi med Katy, og de begynder at hænge ud. Han er sød, nem at tale med og ikke mindst – en helt normal teenage fyr. Troede hun. dam, dam daaaaam. For Blake er nemlig ikke en helt normal fyr, og han ved mere om Katys hemmelige alien verden, end hun lige går og tror. Han hjælper hende med at træne hendes nyfundne kræfter og gør hende stærkere dag for dag. Desværre lurer der mere under huden på Blake, og Katy opdager grimme ting fra hans fortid.

Heldigvis er Daemon der for Katy. Skal vi lige tage et øjeblik til at være taknemmelige over al Daemon Blacks lækkerhed? Armentrout har skabt noget af det hotteste stykke mand, som findes i den litterære verden. Ja, det er utroligt, at man kan forestille sig, hvor lækker han må være, blot ud fra skrift, men det kan man! Jeg forestiller mig en blanding mellem Ian Sommerhalder og Matt Bomer.

“Daemon was a total babe, but he was stab-worthy, which at times zeroed out the babe part. Not always, though.”

I Obsidian er han en idiot det meste af bogen, men lidt efter lidt begynder han faktisk at forelske sig i Katy. I Onyx fornemmer man vireklig, at han elsker hende og vil passe på hende for evigt. Jeg var ret begejstret for de nye sider man ser af Daemon i “Onyx”. Jeg er specielt vild med det kapitel, hvor katy filmer en video til hendes bog-blog, og Daemon får lov til at deltage. Jeg er sikker på, at vi kommer til at opleve mere af den slags i de næste tre bøger, det håber jeg i hvert fald!

Dog er der en klar årsag til, at denne smukke bog har fået 4,5 stjerner og ikke fem. Jeg manglede simpelthen Dee. Dee var min absolut favorit karakter i Obsidian, men hun være nærmest ikke til stedet i Onyx, hvilket var rigtig ærgerligt. Det virkede mest af alt som om, at Armentrout glemte at hun eksisterede, og så kom i tanke om det en gang i mellem. Totalt tarveligt træk. Og så bliver hun alligevel plottet ind i bogen til sidst, hvor hun bøder for noget helt forfærdeligt, jeg ikke vil skrive her. Helt ærligt. Man kan altså ikke glemme hende i det meste af bogen, og så alligevel lige lade hende gennemgå noget så tragisk til sidst. Ærlig talt.

Alligevel var jeg ovenud begejstret for bogen, og jeg glæder mig helt vildt til at læse de næste par bøger i serien.

★★★★☆