room

Titel: Room

Udgivelse: 13. september 2010 af Little, Brown and Company

Forfatter: Emma Donoghue

Genre: New Adult

To five-year-old Jack, Room is the entire world. It is where he was born and grew up; it’s where he lives with his Ma as they learn and read and eat and sleep and play. At night, his Ma shuts him safely in the wardrobe, where he is meant to be asleep when Old Nick visits.

Room is home to Jack, but to Ma, it is the prison where Old Nick has held her captive for seven years. Through determination, ingenuity, and fierce motherly love, Ma has created a life for Jack. But she knows it’s not enough…not for her or for him. She devises a bold escape plan, one that relies on her young son’s bravery and a lot of luck. What she does not realize is just how unprepared she is for the plan to actually work.

Told entirely in the language of the energetic, pragmatic five-year-old Jack, Room is a celebration of resilience and the limitless bond between parent and child, a brilliantly executed novel about what it means to journey from one world to another.

IMG_2354

Hold nu op for en bog. Jeg er simpelthen blæst bagover over dette mesterstykke. Der er ingen tvivl om, at det her er nogle af de fem letteste stjerner jeg nogensinde har givet en bog, og selv nu efter 3 dage, og med to bøger afsluttet i mellemtiden, kan jeg stadig ikke få Jack og Ma’s historie ud af mit hoved.

Hele bogen er skrevet fra 5-årige Jacks perspektiv, hvilket gør bogen utroligt stærk. Det betyder nemlig også, at bogen er smækfyldt med grammatiske fejl – helt bevidste – men grammatiske fejl, idet Jack er så ung som han er. Han kender en masse ord, læser virkelig godt og ved rigtig mange ting, taget hans alder i betragtning. Men forskellige tider og bøjninger af ord glipper af og til for ham. Jeg kan se på Goodreads, at nogle giver bogen få stjerner netop grundet de grammatiske fejl og det at følge hans tankegang. For mig er det nærmest det, der gør bogen til en specielt fantastisk én af slagsen. Nedenunder er der er samtale mellem Ma og Jack, hvor Jacks manglende grammatiske evner kommer fint til udtryk.

“This is a bad story.”
“Sorry. I’m really sorry. I shouldn’t have told you.”
“No, you should,” I say.
“But—”
“I don’t want there to be bad stories and me not know them.”

Igennem hele bogen kender vi kun Jacks mor som “Ma”, for Jack kender faktisk ikke sin mors rigtige navn. Det har aldrig været nødvendigt i Room. Faktisk er der mange ting, som Jack ikke kender til, for hele hans 5-årige liv er foregået i det lille rum. Alt hvad der er udenfor rummet, hedder “Outside”, og Jack ved i starten ikke helt om han skal tro på at der er noget udenfor rummet. Det er så udefinerbart for ham. I rummet er der et fjernsyn, hvilket har fået Jack til at tro på, at intet i tv er ægte. Nej, i hans verden findes kun ham, Ma og så Old Nick, som jo er deres kidnapper. Det ved Jack bare ikke.

IMG_2356

Jack og Ma har én af hver ting de ejer – og Jack har aldrig set andre af slagsen. Det betyder, at Jack referer til tingene i genstandens grundform. I stedet for at tale om sengen hedder den bare seng. Altså ikke “the bed” men bare “Bed”, ovenikøbet skrevet med stort begyndelsesbogstav. Og sådan er det med det hele “Plant”, “TV”, “Bed wall”, “Door”, “Table” osv. Det giver virkelig noget stærkt til bogen, og det går virkelig op for én, hvor svært det må være for sådan en dreng, at forstå sig på verden.

I rummet har de kun et loftsvindue, så der kommer en lille smule lys ind, dog uden at folk udenfor kan få øje på dem. Hele deres uge er fuldstændig planlagt. Om onsdagen vasker de hår, lørdag vasker de tøj osv. Hver dag spiser de på det samme tidspunkt, og kl. 21.00 skal Jack ind i “Wardrobe”, hvor han sover den første del af natten, da Old Nick næsten hver aften kommer kl. 21.00 for at være sammen med Ma. Mere ved Jack ikke om det, han tæller blot antallet af gange sengen bevæger sig mod væggen…

Men, ligesom de har deres daglige “praktiske” rutiner, så har Ma også indført forskellige lege. Lege, hvor de skal lave så meget larm som muligt, eller hvor de skiftes til at råbe eller spille musik. Lege, som Ma selvfølgelig har lavet, for at nogle kan komme og redde dem, men som Jack bare tror er en leg – for han har aldrig prøvet andet. Det er simpelthen så rørende at læse, hvordan Jack ikke ved, at de er spærret inde og ingen anelse har om, hvad han går glip af.

“Goodbye, Room.” I wave up at Skylight. “Say goodbye,” I tell Ma. “Goodbye, Room.”
Ma says it but on mute.
I look back one more time. It’s like a crater, a hole where something happened. Then we go out the door.”

Men Jack og Ma bliver selvfølgelig reddet ud af rummet. Hvordan skriver jeg ikke, men jeg kan fortælle, at Jack er en sand helt. På den måde handler bogen faktisk i høj grad om, hvordan det er at forsøge at leve et normalt liv i en verden, som den ene ikke har set i 7 år, og som den anden slet ikke har oplevet. Det er på mange måder virkelig inspirerende at opleve Jacks umiddelbarhed over for en verden, han indtil for nyligt troede var TV.

“Outside has everything. Whenever I think of a thing now like skis or fireworks or islands or elevators or yo-yos, I have to remember they’re real, they’re actually happening in Outside all together. It makes my head tired. And people too, firefighters teachers burglars babies saints soccer players and all sorts, they’re all really in Outside. I’m not there, though, me and Ma, we’re the only ones not there. Are we still real?”

Det er hårdt for Jack at komme væk fra alt hvad han kender til. Jacks liv var i Room, og med alle de nye indtryk, savner han faktisk det lille bitte fangehul. Men han ved godt, at “Outside” er bedre og der er mange spændene ting. F.eks. dyr og andre mennesker og ny mad, som han aldrig har set før. Han har dog lidt svært ved at finde ud af, hvornår nogle taler til ham, for han plejede at være “ham og han” og Ma er “hun og hende”. De var de eneste personer i hans liv, og nu skal han tage stilling til en helt masse andre, ukendte mennesker.

Bogen er delt ind i 5 store dele, nemlig present, unlying, dying, after og living. På den måde er bogen ikke delt op i mindre kapitler. Normalt kan jeg faktisk bedst lide at læse bøger, hvor der er flere, mindre kapitler, da jeg føler bogen bliver mere spændende på den måde. Men i dette tilfælde, må jeg indrømme at de fem dele var hele perfekte. Det er forskellige dele af Jack og Ma’s liv, og det styrker kun bogen endnu mere.

Alt i alt var jeg virkelig, virkelig tilfreds med den her bog, og jeg havde virkelig svært ved at lægge bogen fra mig. Der er lavet en film over bogen også, som jeg faktisk havde set, før jeg læste bogen. Der er blevet tilføjet nogle ting og ændret lidt i filmen i forhold til bogen, men jeg synes faktisk at begge er virkelig gode! Bogen er klart min favorit, men den dreng, der spiller Jack i filmen, spiller simpelthen fænomenalt. Selvfølgelig har jeg givet bogen fem stjerner ud af fem mulige, og det er en KÆMPE anbefaling!

IMG_2355

★★★★★