ANMELDELSE: “Roser og violer” af Gry Kappel Jensen

Roser og violer (Rosenholm-trilogien #1)

Titel: Roser og violer

Udgivelse: 2019 af Turbine Forlaget

Forfatter: Gry Kappel Jensen

Genre: Fantasy

Det er tidligt om morgenen d. 7. juli, og fire piger fra fire forskellige steder i Danmark er på vej til Rosenholm Kostskole et sted på Sjælland. Alle har de fået en invitation til et informationsmøde på den mystiske skole. Ingen af dem ved, at mødet vil ændre deres liv for evigt …

Da de møder op på skolen, finder pigerne snart ud af, at Rosenholm ikke er et almindeligt gymnasium – det er et sted, der uddanner magikere. En helt ny verden åbner sig for pigerne, der nu skal til at lære deres egne evner at kende, men i løbet af deres første år på skolen vikles de ind i opklaringen af en gammel mordgåde, der truer med at få fatale følger i nutiden.

Der var meget ved Roser og violer, der mindede mig om Harry Potter – men alligevel slet ikke. Den har den samme vibe blandet med nordisk mytologi, men det er langt fra den samme historie. Det er nok bare deres tur til en stor kostskole, som ingen kender til, fyldt med magi, der giver Harry Potter-følelsen.

Bogen følger primært de fire piger Kirstine, Kamille, Victoria og Malou, som er vidt forskellige, men ender med at dele to værelser i toppen af kostskolen. Jeg kan egentlig godt lide de fire karakterer og deres indbyrdes relationer, som gennemgår en rigtig fin udvikling gennem bogen. Man føler sig tæt på pigernes og kender deres måde at reagere på, hvilket er et stort plus for romanen.

I stedet for at være inddelt i huse eller kollegier, som i Harry Potter, bliver hver elev informeret om, hvilken gren af magien, der hver i sær er stærkest indenfor – enten jord, vækst, blod eller død. Det er spændende at finde ud af, hvad de forskellige grene repræsenterer, og hvordan de fire hovedpersoner samt kostskolens øvrige elever passer ind i grenenes magi. Derudover er bogen fyldt med romantik og mystik i en ganske god blanding.

Desværre har jeg lidt problemer med dialogen mellem særligt pigerne. Den føles meget påtvungen og unaturlig. Jeg er glad for, at der er god brug af dialog, for det er sådan noget, der skaber fremdrift i fortællingen. Men i Roser og violer havde jeg gerne set flere af dialogpassagerne være byttet ud med beskrivelser, da jeg ikke føler, at dialogen bidrager med noget til bogen. Desuden mangler jeg netop mere info om de forskellige grene og hele det univers, man er dumpet ned i.

Når det så er sagt er bogen skrevet i et virkelig højt tempo, og man nærmest flyver gennem alle 347 sider. Hen mod slutningen sad jeg næsten på kanten af stolen for at finde hoved og hale i, hvem der var god, og hvem der var ond. Og hvor jeg ofte tidligt i handlingen gennemskuer, hvem skurken er, tog det mig faktisk lidt tid med Roser og violer, hvilket var en rigtig god oplevelse.

Jeg var overordnet set rigtig glad for første bind i Rosenholm-trilogien, derfor er det fire fortjente stjerner. Jeg glæder mig til at hive næste bind “Forglem mig ej” ud af reolen, så jeg kan få den læst inden maj, hvor sidste bind “Natskygge” udkommer. Bogen egner sig til læsere fra cirka 15 år og op – selvfølgelig yngre, hvis du er en god læser.

Roser og violer er noget for dig, hvis:

• Du har et blødt punkt for både fantasy og nordisk mytologi – måske har en lille Harry Potter-fan i maven
  • Du holder af, når bøger lige så stille bygger op til et alvorligt klimaks, der får dig til at sidde helt ude på kanten af stolen ude af stand til at gøre andet end at læse videre. Her er nemlig lagt op til et vildt mordmysterie
  • Du elsker flotte bøger, for wauw. Rosenholmtrilogien har verdens smukkeste forsider – det skal jo også være lækkert med bogguf på reolen.

★★★★☆