Titel: Skrøbelige skønhed (På engelsk: Making Faces)

Udgivelse: 13. februar 2017 af Lovebooks

Oprindeli udgivelse: 12. oktober 2013

Forfatter: Amy Harmon

Min bedømmelse: ★★★☆☆ (3,5 stjerner)

Ambrose var byens populære fyr, og Fern havde været forelsket i ham, så længe hun kunne huske. Han var smuk og uopnåelig, hun var klassens stille pige. Men da Ambrose efter high school drager i krig og vender hjem med ar på krop og sjæl, er rollerne pludselig byttet om: Fern er ikke længere den grimme ælling, hun engang var, og Ambrose har mistet sin skønhed i krigen.

Den følsomme Fern og den sårede Ambrose mødes igen, og sammen med Ferns barndomsven Bailey begynder de at tilbringe dagene sammen i deres lille amerikanske hjemby. Langsomt opbygger de et stærkt venskab i den lille gruppe, og langsomt får Ambrose øjnene op for den pige, der har elsket ham, så længe hun kan huske.

SKRØBELIGE SKØNHED er en fortælling om en lille by, hvor fem high school-venner drager i krig, men kun én vender hjem igen. Det er en fortælling om en piges kærlighed til en traumatiseret dreng og en såret krigers kærlighed til en stille pige. En fortælling om heltemod og stærke venskabsbånd. En moderne Skønheden og udyret-fortælling, som viser, at der er en lille smule skønhed og en lille smule udyr i os alle.

Jeg modtog “Skrøbelige skønhed” fra Lovebooks i bytte med en ærlig anmeldelse. Og den kommer så her.

Jeg havde set lidt på bogen, som lød mega spændende, og da den helt uventet kom ind ad døren, blev jeg ovenud lykkelig! For det første synes jeg helt ærligt, at det er en af de smukkeste forsider jeg længe har set. Den er så enkel og farverne er så gode sammen. Og det er lidt ligesom med mad ikke, hvis ikke det ser appetitligt ud, så er der en god sandsynlighed for, at den heller ikke er specielt appetitlig. Fordi jeg har MEGA travlt for tiden, havde jeg bare svært ved at komme igang med nogen bøger overhovedet. Og så kom min kære Mofibo ind i billedet igen. Jeg har for nyligt fundet glæden ved at lytte til lydbøger, fordi det virkelig fungerer godt på mit arbejde. Så jeg skiftede lidt imellem at lytte til den på min telefon og læse kapitler i den fysiske bog, når jeg kom hjem fra arbejde.

Og jeg er faktisk ret begejstret for det meste af bogen. Desværre blev jeg først begejstret ca. halvvejs inde i bogen, hvilket er årsagen til at jeg gav bogen 3,5 stjerner. Hvis men bedømmelse udenlukkede skulle være baseret på den sidste halvdel af bogen, havde vi nok nærmet os 5 stjerner, så det er ærgerligt, at den ikke var bedre i første halvdel.

Bogen skifter mellem Fern og Ambroses perspektiver, nogle gange i nutid, nogle gange i fortid. Deres historier bliver ved med at krydses, selvom Fern som barn og ung ikke er en af de smukke piger, mens Ambrose er én af de fyre, alle vil have og alle kan lide. Fern har været forelsket i Ambrose lige så længe hun kan huske, men det kan hun aldrig sige til ham. I stedet bruger hun tid med sine to venner, Bailey, som også er hendes fætter og Rita.

Bailey blev ret hurtigt min yndlingskarakter i bogen grundet hans umiddelbarhed. Han har muskelsvind, og ingen ved hvor længe han har at leve. Igennem bogen hører vi om ham som lille, hvor han kan gå og løbe og er ligesom alle de andre børn. Men lige så stille udvikler hans muskelsvind sig. Først kan han ikke gå så godt og må bruge en kørestol i perioder. En dag kan han pludselig slet ikke bruge sine ben mere og senere har han svært ved at bruge sine arme og andre dele af kroppen. I det mindste kan han stadig tale. Men Bailey har en fantastisk indstilling til det liv, han har fået givet. Han tager det han kan få, og hver eneste dag er en ny dag, hvor Bailey stadig trækker vejret. Han er klar over, at han skal dø, og er ikke bange længere.

“Døden er nem. Det er livet, der er den svære del” – Bailey

Ambrose er den smukke dreng. Med hans lange, mørke hår og smukke øjne, falder alle pigerne pladask for ham. Men Ambrose er ikke glad, og han vil gøre noget med hans liv. En del af bogen foregår i 2001 og angrebet for World Trade Center er meget essentiel. Det er nemlig 9/11, der er årsag til USA’s indtog i Irak, hvilket Ambrose i bogen bliver en del af. Ambrose overtaler sine venner til at melde sig til millitæret, for senere at blive udsendt til Irak, for at kæmpe for landet. Indtil da har han været en af de bedste brydere i landet og havde en stor fremtid foran sig med et bryderstipendium på en af de bedste skoler. Alligevel tager han afsted. Meget sker i Irak, men alt går langt fra som planlagt. Hvad der sker, vil jeg ikke afsløre, men Ambrose kommer tilbage til USA med et ødelagt ansigt. Og det er tragisk.

Fern er som sagt ikke smuk som ung. Hun har tykke briller, bøjle og pjusket, rødt hår. Men igennem bogen gennemgår hun en stor forandring. Pludselig er hun køn, og den udvikling forvirrer mig. Jeg forstår, at Fern bliver køn i takt med at Ambrose mister sin skønhed – jeg er vild med symbolismen – men jeg havde virkelig brug for en mere detaljeret beskrivelse af hendes udvikling. Hvad tænker hun? Hvorfor får hun kontaktlinser? Osv.

“Nogle gange er et smukt ansigt falsk reklame”

Men skæbnen vil det selvfølgelig, at Fern og Ambrose finder hinanden, nu med rollerne byttet. Ambrose er blevet den dreng, der er bange for at vise sit grimme ansigt frem. Han frygter, hvad folk vil sige om ham. Fern derimod er glad. Men, Ferns gode indre har ikke ændret sig, og hun er stadig dybt forelsket i Ambrose. Hvad der sker imellem dem, må du altså selv læse 😉

Udover at handle om krigen i Irak, ung kærlighed og en syg dreng, tager bogen endnu et trist emne op – nemlig hustruvold. Ferns veninde, Rita, er blevet gift og har fået et barn. Hun er lykkelig, og alt virker til at gå godt. Men i virkeligheden gennemgår hun tæsk fra hendes mand og frygter for sit liv. Jeg ved ikke, om det næsten er for meget, i en bog der allerede har med meget tunge emner at gøre, at inddrage endnu et tragisk ét af slagsen. Men, det hele giver mening til sidst, og jeg synes det giver noget fantastisk til bogen.

Slutningen er enormt trist, og jeg ville gerne have undgået, at det skulle gå sådan. Men på samme tid, er det også en smuk slutning på noget stort. Og selvom man nok egentlig havde forventet denne slutning, så var det ikke den måde, man havd eforventet at det skete på.

Alt i alt var jeg glad for bogen. Spændende, anderledes og smuk. Jeg ville bare sådan have ønsket, at de første 100 sider ikke havde været så langsomme i betrækket. Havde de været mere interessante, havde jeg helt sikkert elsket denne bog endnu mere. Jeg ender med at give bogen 3,5 stjerner og jeg vil helt klart anbefale den, for det er en vigtig bog på så mange planer!

★★★☆☆