ANMELDELSE: “Skyggebokser” af Sara Maria Glanowski

49562172. sx318 sy475 Titel: Skyggebokser

Udgivelse: 12. august 2019 af Gyldendal

Forfatter: Sara Maria Glanowski

Genre: Non-fiction

Sara Maria Glanowski rejser i Skyggebokser ind i hjertet af den amerikanske drøm. En unik fortælling om aktuelle temaer i USA fortalt fra fascinerende og lukkede miljøer i New York. Vi er med inde i en af verdens ældste bokseklubber — helt inde i ringen med sved og blod og adrenalin. Vi er med på gaden med politi og copwatchers. Vi er i hælene — og under huden — på en skinhead, der prøver at genopfinde sig selv efter en fængselsdom. En rørende og voldsom bog om race, køn og ulighed. Men lige så meget om det at være menneske. Om at opsøge og forlade fællesskaber. Kæmpe mod mørket, udenfor og indeni. Og om den evige jagt på at skabe sig selv.

Jeg blev tilbage i februar ringet op af min kollega.

“Jeg er blevet syg, kan du møde ind i morgen tidlig og lave et tv-indslag i stedet for mig?”

Klokken var næsten 20.00, jeg var på ej hjem fra en optagelse og havde allerede dagen godt booket op den kommende dag. Men den her historie var jeg nødt til at melde mig på. For jeg skulle mødes med Sara Maria Glanowski, der er journalist og forfatter. Indslaget kan I passende se herunder.

Sådan stiftede jeg bekendtskab med Glanowski på Mulernes Legatskole en kold februardag. Jeg købte hendes bog af hende samme dag og begav mig ud på den spændende rejse gennem skyggesiderne af New York. Og hvilken rejse det blev.

Jeg læser mest skønlitteratur – det har jeg vist nævnt før. Men wauw for en bog, Skyggebokser er.

Bogen er delt op i tre dele, der skildrer tre svært tilgængelige og lukkede miljøer i New York; i den legendariske bokseklub Gleason’s Gym i Brooklyn, hvor Muhammad Ali og Mike Tyson har trænet, men hvor klubbens regerende verdensmestre for første gang allesammen er kvinder. Med en ‘copwatcher’, der overvåger politiet i New York for at agere vagtværn mod politivold i New Yorks fattige sorte og latinamerikanske kvarterer. Og til sidst med et medlem af den racistiske White Power-bevægelse, som forsøger at skabe et nyt liv efter fængslet.

I de tre dele kommer man helt tæt på et miljø og en række personligheder, som man ellers aldrig får lov til at møde.

Jeg er altid meget optaget af personbeskrivelser, når jeg læser skønlitteratur. Det gør sig i den grad også gældende, når jeg en sjælden gang imellem dykker ned i non-fictionens verden. Og her rammer Glanowski plet. Jeg var særlig grebet af historien om Henry Baird, der febrilsk forsøger at komme ud af det racistiske miljø, og som gennemgår så meget for at nå dertil. Her synes jeg virkelig, at Glanowski er kommet under huden på ham på en helt særlig måde.

Jeg forsøger ikke at lade mig påvirke af Sara Maria Glanowskis vindende væsen, som jeg fik lov til at møde et par gange, men det er ikke så svært. For bogen er eminent skrevet, yderst velfortalt og rammer lige ned i en verden, hvor sexisme og Black Lives Matter spiller en større rolle end nogensinde før.

New York har jeg besøgt tre gange. Og jeg har ELSKET byen hver gang. Faktisk drømmer jeg om en dag at komme til at bo en periode i New York og arbejde som journalist. Jeg ved også en del om byen, interesserer mig for dens historie og har oplevet alverdens ting derovre. Men Skyggebokser gav mig en helt anden indsigt og en viden om USA.

Så da jeg bladrede væk fra sidste side og lukkede bogen i, kunne jeg ikke lade være med at føle mig klogere, mere oplyst. Og er det ikke i virkeligheden det, non-fiction kan? Og det, der gør det nødvendigt en gang imellem at lægge skønlitteraturen til side et øjeblik og få en sandfærdig historie fortalt? Jeg fik i hvert fald lyst til at gribe flere af den slags bøger i boghandlen og sætte dem i min reol.

Ingen tvivl fra min side. Glanowski og Skyggebokser er en fem stjernet bog, der fortjener al den opmærksomhed, den kan få.

★★★★★