Billedresultat for the crowns of croswaldTitel: The Crowns of Croswald

Udgivelse: 21. juli 2017 af Stories Untold

Forfatter: D.E. Night

Genre: YA Fantasy

Min bedømmelse: ★★★☆☆

In Croswald, the only thing more powerful than dark magic is one secret…

For sixteen years Ivy Lovely has been hidden behind an enchanted boundary that separates the mundane from the magical. When Ivy crosses the border, her powers awaken. Curiosity leads her crashing through a series of adventures at the Halls of Ivy, a school where students learn to master their magical blood and the power of Croswald’s mysterious gems. When Ivy’s magic––and her life––is threatened by the Dark Queen, she scrambles to unearth her history and save Croswald before the truth is swept away forever.

Jeg var så heldig at modtage en besked fra forfatteren D.E. Night, der spurgte, om jeg havde lyst til at modtage og anmelde hendes nye bog. Der gik ikke mange sekunder, da jeg læste plottet, før jeg skrev JA TAK!. Bogen handler om 16-årige Ivy, som kommer til en magisk skole der hedder “the Halls of Ivy”. Her skal hun gå sammen med royale fra landet samt “almindelige” unge mennesker med magi i blodet.

For det første var pakken, jeg modtog, virkelig flot, og jeg var helt paf over alle de ting, der var at finde.

Bogen er lidt forvirrende, og der går desværre relativt lang tid, før jeg helt forstår, hvordan skolen og universet er bygget op. Der er enormt mange nyopfundne ord, og med engelsk som 2. sprog, er der nogle ord, som jeg er i tvivl om, i forhold til, om det er mig, der ikke kender ordet, eller om forfatteren selv har skabt det. Det er med til at skabe en lidt forvirrende stemning, og det ville være rart, hvis der var bedre forklaringer til diverse magiske ting. Jeg er pt i gang med at genlæse “Harry Potter”, og jeg kender universet ind og ud. Men – de mange nye ting, som Harry opdager i første bog, er enormt godt beskrevet, og vi, som læsere, lærer om det magiske univers i takt med harry. Jeg føler, at “The Crowns of Croswald” havde været bedre, hvis der var brugt længere tid på at forklare ting, vi ikke kender til.

Når det så er sagt, endte jeg faktisk med at synes godt om bogen, da jeg først havde fanget, hvor den var på vej hen. Specielt slutningen, som jeg selvfølgelig ikke vil afsløre, var jeg ret vild med. Det gav et godt twist og samlede faktisk historiens brikker.

Der er hovedpersonen Ivy, som bogen snor sig omkring. Hun går på skolen for at blive scrivenist, hvilket ikke rigtig kan oversættes til dansk, men som er en slags magikere. Hun minder på mange måder om Percy Jackson og Harry Potter, som ligesom hende, træder ind i en verden, de ikke anede eksisterede. I løbet af hendes år på skolen, oplever hun en masse mærkelige ting, som til sidst opklares.

Generelt var det unikke karakterer, jeg ville bare ønske, at jeg havde lært dem bedre at kende. Bogen foregår hen over et år, men jeg havde svært ved at se, hvordan det kunne tage et år. Jeg savner forklaringer, detaljer og små hyggelige fortællinger om livet på skolen, altså bortset fra en rum fyldt med tærter og et par timer til undervisning. Undervisningen ville jeg også gerne have lært mere om. Der kommer en fortsættelse, og netop derfor, føler jeg at forfatteren kunne have prioriteret mere tid til at sætte læseren ind i universet. Det er så meget sjovere at fortsætte en serie, hvis man er kommet godt fra start.

“The Crowns of Croswald” er ikke den bedste bog jeg har læst i år, og jeg er ikke ved at dø af ventetiden på den næste bog. Men, jeg tænker alligevel, at jeg vil fortsætte serien. Hvem ved, måske giver det hele meget mere mening i bog nummer to!

Der kan trækkes mange paralleller til Percy Jackson og Harry Potter. Der er hele oplevelsen af at komme ind i en verden, som man i virkeligheden hører til samt at gå på en magisk skole. Jeg synes, at serien har potentiale, og jeg er spændt på, hvor den ender!

★★★☆☆