B O G F E B E R

~ en virus, der ikke kan kureres ~

ANMELDELSE: “The Upside of Unrequited” af Becky Albertalli

Titel: The Upside of Unrequited

Udgivelse: 11. april 2017 af Harper Teen

Forfatter: Becky Albertalli

Seventeen-year-old Molly Peskin-Suso knows all about unrequited love—she’s lived through it twenty-six times. She crushes hard and crushes often, but always in secret. Because no matter how many times her twin sister, Cassie, tells her to woman up, Molly can’t stomach the idea of rejection. So she’s careful. Fat girls always have to be careful.

Then a cute new girl enters Cassie’s orbit, and for the first time ever, Molly’s cynical twin is a lovesick mess. Meanwhile, Molly’s totally not dying of loneliness—except for the part where she is. Luckily, Cassie’s new girlfriend comes with a cute hipster-boy sidekick. Will is funny and flirtatious and just might be perfect crush material. Maybe more than crush material. And if Molly can win him over, she’ll get her first kiss and she’ll get her twin back.

There’s only one problem: Molly’s coworker Reid. He’s an awkward Tolkien superfan with a season pass to the Ren Faire, and there’s absolutely no way Molly could fall for him. Right?”

Endelig kom den bog, jeg har ventet på så længe. Jeg har læst fine bøger på det sidste, nogle bedre end andre, men jeg har ikke haft en WOW oplevelse med en bog længe. Jeg har delt ufatteligt få stjerner ud i år, og det er ikke mange bøger, der har imponeret mig så meget, at jeg ville gå så langt som at give bogen fem stjerner. Der har været bøger som “Room” af Emma Donoghue, “Shadow and Bone” ad Leigh Bardugo og “It Ends with Us” af Colleen Hoover, men ellers har bøgerne været 4-stjerners-bøger og ned efter. Ja endda helt ned til to stjerner er blevet givet i år… Men så kom den! Bogen som genfandt min tillid til god litteratur og historier man vil huske; The Upside of Unrequited.

Da Becky Albertallis debutroman “Simon vs. the Homo Sapiens Agenda” udkom, læste jeg den med det samme, og blev forelsket på den første side. Albertalli skriver de mest passionerede, fantastiske og dybe personer, og Simon, Blue og de andre karakterer fra bogen bed sig fast i mig. Det samme gør sig gældende for The Upside of Unrequited, som ligeledes er fyldt med de skønneste personer.

I bogen møder vi Molly, som har været håbløst forelsket i 26 fyre. Hun ser dem og bum, kærlighed opstår. Desværre har Molly aldrig gjort noget ved disse mange chruses, hun har faktisk aldrig gjort noget overhovedet med en dreng. I stedet ser hun gang på gang hendes tvillingesøster, Cassie, forelske sig og gøre noget ved det. For drenge falder da vel ikke for en buttet pige som Molly, gør de?

“Even if he likes me, I’m not sure he’d like me naked. I hate that I’m even thinking that. I hate hating my body. Actually, I don’t even hate my body. I just worry everyone else might. Because chubby girls don’t get boyfriends, and they definitely don’t have sex. Not in movies—not really—unless it’s supposed to be a joke. And I don’t want to be a joke.”

For Molly er ikke lige så slank og smuk som sin søster. Hun er mere akavet omkring mennesker og tænker for meget over, hvad andre tænker om hende. I de fleste YA romaner havde Molly derfor været utilfreds med sin krop, været sur på hele verden og bogen havde mest af alt handlet om en pige, der ikke er sig selv. Her ligger forskellen. Molly er klar over, at hun er en smule overvægtig, men samtidig er hendes karakter sjov, vellidt og sød. Hun er tilfreds med sig selv og håber på at se konflikter falde til hendes fordel, i stedet for at være en sortseer. Hun ser det bedste i mennesker og lader sig ikke påvirke af dumme kommentarer.  Det er virkelig sjældent, at en contemporary young adult roman ikke handler om en pige eller dreng, der prøver at finde sig selv og blive tilfreds med den de er. Det er skubbet til side her, til fordel for en sød og fantastisk historie.

Udover Molly er bogen fyldt med sjove, anderledes og skønne karakterer. Hun har som sagt en tvilligesøster, der hedder Cassie. Cassie er mere frisk og hopper ud i nye ting, oftere end Molly. Det er Cassie, der ofte hiver Molly med til “fest” eller andre ting. Igennem bogen udvikler Cassie og Mollys forhold sig meget. Kærlighed er svært, og det kan gå ud over så meget. Cassie har fået en kæreste, og Molly føler sig overset. Heldigvis har hun fået en sommerjob i en butik i byen, og her arbejder hun sammen med Reid, søn af ejerne. Reid er nørdet, men også sød og sjov at være sammen med, og Molly begynder at forelske sig i ham. Men, en god YA bog har selvfølgelig ægte kærlighedsdrama.

“There’s just something terrifying about admitting you like someone. In a way, it’s actually easier when there’s no chance of anything happening. But there’s this threshold where things suddenly become possible. And then your cards are on the table. And there you are, wanting, right out in the open.”

I hele hendes liv, har Molly haft svært ved kærlighed. Men da hun møder Cassies kæreste, Minas, ven, Will, bliver der vendt op og ned på det hele. Han er en rigtig hipster, spændende, anderledes og bedst af alt, så er han sød overfor Molly. Nu bliver det indviklet. Pludselig står Molly og tripper mellem Will og Reid. Hvad skal hun gøre? Og kan de mon lide hende? Det er ikke nemt at forstå kærlighed, nå man ikke aner, hvad der er rigtigt.

Det gode ved bogen er, at Molly ikke bliver såret. Ingen er ude på at gøre hende ondt eller til grin og der er i stedet tale om misforståelser. Molly opfatter rent faktisk verden, som den ser ud i virkeligheden og lever ikke i en slags drømmeverden, som man ofte ser det. Hvad hun vælger og hvad der sker, vil jeg ikke skrive, men jeg er ovenud tilfreds med udfaldet.

Noget der skal siges om Albertallis bøger er, at hun i sandhed forstår diversitet. “Diverse books” er blevet kæmpe stort på det seneste, og alle vil læse om mennesker, der er anderledes fra normen. Bogen tager både fat i vægt, race, baggrund og ikke mindst homoseksualitet. For Cassie er nemlig lesbisk. Det samme er Reids forældre, dem som ejer butikken. Og dem, der binder det hele sammen, Cassie og Mollys forældre, Patty og Nadine, er sørme også.

Og det er virkelig deres forældre, der giver den sidste del charme til bogen. De er positive og kærlige og elsker deres børn overalt på jorden. Nogle af de kapitler jeg nød allermest, var de samtaler der foregik mellem Molly og den ene mor, Nadine. Det var de samtaler, der fik mig til at tænke lidt over livet, og jeg var helt opslugt.

Jeg var vild med alt i denne bog. Kærligheden, personlighederne, historien og diversiteten og jeg vil klart anbefale den til ALLE. Og hvis du ikke allerede har læst “Simon vs. the homo sapiens agenda”, så er det vist på tide at få gjort det også. Og køb en pak oreo-kiks med, du får brug for dem. Siger det bare. The Upside of Unrequited får FEM STORE STJERNER af mig, og jeg vil altid huske historien.

★★★★★